Hem | Om IDCON | Tjänster | Artiklar & tips | Böcker | Kontakt | Web Karta |
Igelkott eller räv? (del 2) |
||
|
I denna och följande artiklar fortsätter Christer Idhammar att skriva om sina erfarenheter som internationell driftsäkerhets- och underhållsguru under mer än trettio år. Om ni är intresserade av att läsa mer, gå till www.idcon.com och klicka på “Articles”. En bok som nu toppar bästsäljarlistorna inom affärslitteratur här i USA är ”Good to Great” av Jim Collins. (ISBN 0-06-662099-6). I boken använder författaren jämförelser hämtade från den välkända essän ”The hedgehog and the fox” av Isaiah Berlin. I essäerna försöker räven alltid att utlista igelkotten, men misslyckas alltid. Räven ändrar ofta sina planer, men igelkotten känner alltid rävens närhet och rullar ihop sig innan räven kan ta den. Sedan fortsätter igelkotten som förut med att hitta mat och andra bestyr och räven fortsätter att komma upp med nya planer. Som sammanfattning av liknelserna kan sägas att räven är mer brilliant och har många planer, men igelkotten kan en stor sak bättre och klarar sig därför alltid. I föregående krönika påstod jag att ett validerat underhållsarbete går inte att eliminera, det kan bara förskjutas till framtiden. Detta leder då ofta till att det kostar betydligt mer när man tvingas att göra arbetet på grund av haveri och/eller ökad arbetsomfattning. Att alltför kraftigt fokusera på kostnadsnedskärningar kan bli mycket ödesdigert. Det är därför viktigt att personer med långsiktigt ekonomiskt ansvar inser konsekvenserna av att förskjuta nödvändiga underhållsarbeten. Vad som händer kan beskrivas i graf 1. Klicka här för graf 1 Text graf 1. Räv. Om ni kortsiktigt försöker spara pengar genom att förskjuta validerade underhållsarbeten så ackumulerar ni kostnader som förr eller senare kommer att uppstå. Ni kommer att få ett negativt genombrott genom ökade underhållskostnader och ökade produktionsförluster, en katastrofal ekonomisk kombination.
Exempel på att detta sker i verkligheten har bevisats många gånger och har också beskrivits i praktikfall i tidigare krönikor. (U&D Nr. 12, 2002 och Nr. 1 2003). Det finns betydligt färre exempel från igelkottsorganisationer. Jag förväntar mig inte att alla läsare skall hålla med om allt jag påstår i den här artikeln. Har ni synpunkter på det jag skrivit, positiva eller negativa kontakta mig direkt så att jag kan svara info@idcon.com attn. Christer Idhammarax Fax +1-919-847-8647 |
Hem | Om IDCON | Tjänster | Artiklar & tips | Böcker | Kontakt | Web Karta |