Hem | Om IDCON | Tjänster | Artiklar & tips | Böcker | Kontakt | Web Karta |
Implementeringsmodell för bättre driftsäkerhet och lägre underhållskostnader
|
||
|
(del 1) (del 2) (del 3) (del 4) Christer startade Idhammar Konsult AB i Sverige 1972 tillsammans med sin bror Börje. Sedan 1985 är han baserad i Raleigh NC, USA där han leder sitt företag IDCON, INC tillsammans med sin son Torbjörn Idhammar. IDCON, INC har hela världen, inklusive Sverige, som arbetsfält. I denna krönika fortsätter jag att beskriva de steg en organisation bör ta för att framgångsrikt åstadkomma en bestående förbättring av driftsäkerheten och som ett resultat av högre driftsäkerhet också uppnå lägre underhållskostnader. Jag kommer att använda en väl beprövad modell för implementering av Resultat Orienterad Driftsäkerhet och Underhåll i form av en pyramid. Under mina senaste 18 år som konsult här i USA och resten av världen, inklusive Sverige, har den här modellen visat sig mycket framgångsrik om den verkligen implementeras. Steg IV Implementering. Ni har nu upptäckt, enats om och prioriterat vilka förbättringsinitiativ ni skall implementera. Ni kan göra många detaljerade studier, men 90% av era upptäckter hamnar i steg III, eller IV i pyramiden. I tillägg kommer ni nästan alltid att dessutom upptäcka att samarbetet mellan drift, underhåll och anläggning måste förändras/förbättras för att möjliggöra en lönsam implementering. Det är viktigt att inse att implementeringen sällan handlar om en större revolution, det innebär mer disciplinering av sunt förnuft, saker som ni redan gör, men som ni kan göra mycket bättre. Största förändringen ligger i mindre förändringar i arbetssätt, Förbättringen innebär att ni enas om en del spelregler som ni sedan måste implementera och ständigt förbättra t.ex.
Ovanstående metodologi inkluderas av många i begreppet TPM. Om ni gör en total genomgång av alla förebyggande aktiviteter på ovanstående sätt kommer den totala mängden FU att ofta minska avsevärt samtidigt som det blir mer effektivt.
Att bestämma när scheman fryses och att följa upp alla tilläggsjobb noga är en av de vanligaste framgångsindikatorer ni kan använda. Det är också en av de enklaste saker ni kan göra för att minska antalet akuta jobb därför att många akuta jobb är i verkligheten inte alls riktigt akuta, dom är känslomässigt akuta.
Framgångsindikatorer. Några av dessa beskrevs i Krönika U/D nr. 5. 2003. So ett gott råd var säkra på att ni skiljer mellan att mäta aktiviteter och resultat. Alla initiativ att varaktigt förbättra driftsäkerhet och underhåll inkluderar steg III och IV och det finns inget målsnöre i er strävan att bli bättre, bara en startlinje. Vad ni alltså mäter är er pågående förbättring. Om ni förbättrar era aktivitetsindikatorer så förbättras självklart resultaten. I nästa krönika kommer jag att beskriva hur ni kan använda nyckeltal och framgångsindikatorer för att driva era förbättringar. Jag förväntar mig inte att alla läsare skall hålla med om allt jag påstår i den här artikeln. Har ni synpunkter på det jag skrivit, positiva eller negativa kontakta mig direkt så att jag kan svara info@idcon.com |
Hem | Om IDCON | Tjänster | Artiklar & tips | Böcker | Kontakt | Web Karta |