![]() |
Hem | Om IDCON | Tjänster | Artiklar & tips | Böcker | Kontakt | Web Karta |
![]() |
Att utveckla och implementera en strategi för produktionstillförlitlighet och underhåll.(del III) |
||
|
I den här serien av krönikor kommerfortsätter jag att skriva om hur många företag vi arbetat med under åren har utvecklat och implementerat en underhållsstrategi som resulterat i högre produktionstillförlitlighet och lägre kostnader för många. Fortsättning av Praktikfall Kan verkligen samma underhållsprocess/system användas för olika industribrancher ? Den erfarenhet jag har visar att underhållsprocesser/system är inte unika till en industrityp eller andra anläggningar. Vi har t.ex. använt identisk strategidokumentation för så skilda anläggningar som stora hotell, byggnader för hela universitet, vattenverk och alla typer av industrier. Management av underhäll är inte styrt av maskiner och fysiska anläggningar. Management av underhåll är styrt av de processer/system som används och de är alla desamma. Åter till praktikfallet. Tillsätt en grupp interna resurser för regelbundna utvärderingar, utbildning och implementeringsstöd. En strategi måste ägas av kunden, inte av den utomstående resurs ni kanske valt att hjälpa er utveckla strategin. Därför bör strategin internaliseras. Detta gäller oavsett om ni utvecklat strategin för en anläggning eller för flera anläggningar som i det här praktikfallet. Det är därför nödvändigt att en grupp av nyckelpersoner från de olika anläggningarna deltar aktivt då strategin utvecklas. En del av den grupp som deltar i strategiutvecklingen skall sedan delta i de återkommande utvärderingarna. Den grupp som deltog i det här praktikfallet utgjordes av Kraftverkschef och Underhållschef från varje kraftverk. Dessutom deltog mekanisk och elektrisk/instrumentchef från de kraftverk som var stora nog att ha dessa funktioner. Den grupp som i framtiden skall göra utvärderingarna utgjordes av alla utom kraftverkscheferna från de större anläggningarna. Utbilda den interna gruppen i gemensamma begrepp, system, processer och element. Det finns många olika standarder i ett flertal länder som kan användas som en guide men oftast väljer företag att utveckla eller anpassa till sin egen verklighet. Det är viktigt att man talar samma språk då det gäller fackliga termer. Än i dag måste vi tex förklara så grundläggande och viktiga begrepp som skillnaden mellan Beredning och Planering och hur fungerar länken mella Förebyggande Underhåll och Beredning och Planering av arbeten. Alla dessa begrepp med exempel ingår i det document som användes vid utbildningen. Kom överens om vilka mätetal som skall användas. Utveckla och kom överens om en vision och en mission. Utvärderingsmallen måste utformas så att den levererar ett rimligt mätetal på hur bra er organisation är t.ex. mellan 0 och 100 poäng. Eftersom utvärderingen skall utföras årligen kommer alla kraftverken att kunna redovisa mätbara förbättringar efter varje utvärdering. Visionen kan därmed bli mätbar t.ex år “2018 skall vi uppnå 75 poäng för bästa arbetssätt enligt utvärderingsmallen”. Det är en enkel och direkt vision. Hur man skall uppnå visionen finns dokumenterat i dokumentet för bästa arbetssätt. Fortsättning följer. Ny bok: Boken Underhållsberedning och Planering är en praktisk bok som nu översatts till svenska. Med många användbara exempel visas hur ni kan förbättra denna mycket viktiga underhållsprocess. Kontakta oss om ni är intresserade. Boken levereras från Sverige. Hör av er om ni har intresse av att jag besöker er. Mina besök kan ofta kombineras med flera företag. Kontakta info@idcon.com att. Christer Idhammar. |
Hem | Om IDCON | Tjänster | Artiklar & tips | Böcker | Kontakt | Web Karta |